Adakah hasil eksperimen selalu tidak tepat? Kuncinya adalah melakukan perkara-perkara ini dengan baik

Dengan perkembangan ekonomi dan masyarakat, untuk memenuhi berbagai keperluan, sehingga industri atau bidang seperti CDC, pengujian makanan, perusahaan farmasi, institusi penyelidikan ilmiah, perlindungan alam sekitar ekologi, sistem air, sistem petrokimia, sistem bekalan kuasa, dll semuanya memiliki makmal. Pada masa yang sama, hampir setiap makmal menghadapi masalah yang sama, iaitu, ketepatan hasil eksperimen selalu tidak tepat! Ini benar-benar masalah besar.

Sebab-sebab fenomena ini dapat diringkaskan sebagai berikut:

n (5)

(1) Peraturan dan peraturan laboratorium perlu segera ditingkatkan

Makmal yang matang mesti mempunyai sekumpulan peraturan dan undang-undang yang ketat dan boleh dilaksanakan. Ini sangat penting. Sekiranya terdapat situasi di mana eksperimen beroperasi melanggar peraturan semasa eksperimen, peralatan yang disimpan dengan tidak betul, rekod eksperimen lemah, dan persekitaran eksperimen yang rosak, tentu saja, secara langsung atau tidak langsung akan mempengaruhi ketepatan hasil eksperimen.

n (4)

(2) Kualiti sampel instrumen dan reagen yang diperlukan untuk eksperimen tidak memenuhi syarat

Walaupun banyak makmal telah berlabuh dengan pembekal koperasi jangka panjang, mereka tidak menyiapkan kerja penerimaan tepat pada masanya ketika menerima bekalan ini. Beberapa instrumen eksperimen, terutama alat ukur seperti tabung uji, cawan ukur, termos segitiga, dan termos volumetrik, tidak didapati tidak memenuhi syarat setelah ujian berulang. Di samping itu, fenomena ubat-ubatan, reagen, dan losyen yang rosak agak tersembunyi dan tidak mudah dikesan. Akibat dari masalah ini akan dimasukkan kembali ke data eksperimen terakhir.

n (3)

(3) Masalah dengan pembersihan alat dan perkakas makmal

Pembersihan bebas residu adalah prasyarat untuk analisis eksperimental yang tepat. Walau bagaimanapun, banyak makmal masih melakukan kerja pembersihan manual. Ini bukan sahaja tidak cekap, tetapi juga membawa kepada standard dan statistik hasil eksperimen yang sukar dan sukar. Menurut data tinjauan yang berwibawa, lebih daripada 50% ketepatan hasil eksperimen secara langsung berkaitan dengan kebersihan peralatan yang digunakan dalam eksperimen.

Oleh itu, pihak yang berkenaan dapat melakukan penambahbaikan menyeluruh berdasarkan faktor-faktor di atas, yang secara efektif akan meningkatkan tahap keseluruhan keseluruhan makmal termasuk ketepatan hasil eksperimen.

n (2)

Pertama sekali, perlu memperbaiki sistem semua aspek makmal, melakukan pekerjaan dengan baik dalam mewujudkan dan melatih kesedaran yang relevan dari anggota pasukan eksperimen, dan melaksanakan pengawasan yang bertanggungjawab. Isi rekod eksperimen, keluarkan hasil pemeriksaan, dan gunakan ini sebagai asas untuk ganjaran, hukuman dan ulasan ketika pertikaian timbul.

Kedua, simpan, labelkan, dan periksa ubat-ubatan dan barang-barang kaca yang biasa digunakan. Sekiranya didapati bahawa kualitinya mencurigakan, ia harus dilaporkan kepada jabatan dan pemimpin yang berkenaan untuk ditangani tepat pada waktunya untuk memastikan percubaan itu tidak terjejas.

n (1)

Ketiga, gunakan mesin basuh kaca automatik sepenuhnya untuk menggantikan operasi mencuci manual. Pembersihan peralatan makmal berasaskan mesin, berasaskan kumpulan, dan pintar adalah trend umum. Pada masa ini, semakin banyak makmal di negara kita telah mengaktifkan sistem pembersihan dan pembasmian kuman untuk membersihkan dan mensterilkannya. Mesin pembersih yang berkaitan, seperti rangkaian produk yang dihasilkan oleh Hangzhou XPZ, bukan sahaja mempunyai operasi yang berperikemanusiaan, menjimatkan tenaga kerja, tenaga air dan elektrik, yang lebih penting lagi, kecekapan pembersihan sangat baik - keseluruhan proses diseragamkan, hasilnya konsisten, dan banyak Data dapat dikesan. Dengan cara ini, prasyarat untuk kebenaran keputusan ujian diberikan pada tahap yang cukup besar.


Masa penghantaran: 06-06-2020